Close

Nejtěžší herecký výkon pro Brada Pitta? Jaká je Ad Astra?

Astronaut

Brad Pitt září coby hlavní hrdina melancholického sci-fi Jamese Graye. Astronaut Roy McBride je veterán americké kosmonautiky 22. století, s jehož tepovou frekvencí nezamává ani pád z oběžné dráhy, který divákům skýtá vizuálně působivý úvod do příběhu příštích dvou hodin.

Vzpomínka na Interstellar

McBride je povolán na přísně tajnou misi zjištění původu vln ochromujících Zemi a pátrá po minulé výpravě projektu Lima, se kterou zmizel i jeho otec.

Příběh otce, co opustil své dítě, divákům snadno připomene vesmírný opus Interstellar, se kterým toto dílo pojí i skvělá kamera oscarového Hoyte van Hoytemy. Jejím prostřednictvím doprovázíme Pitta technicky působivými záběry, z nichž je zřejmá vizuální inspirace filmem Gravitace, což jde ovšem Grayovu dílu k duhu.

Napříč dějem je film vizuálně poutavý a zejména první polovina není skoupá na brilantní momenty, jakým je například futuristická honička na Měsíci. Postupně však nastavené tempo začíná klesat a rozmělňovat se do melancholie. 

To by samo o sobě mohlo scénáři prospět, scény však posléze plynou bez větší váhy a nemá to bohužel co dělat s nulovou gravitací. V polovině děje se nám naskytne pohled na skvěle vygradovanou scénu s vesmírnou stvůrou v opuštěné lodi, poté však budovaná očekávání berou za své ve stínu Grayovy tendence k melancholicky hloubavé vznešenosti.

První zklamání

Liv Tyler zde má takřka urážlivě nevýraznou roli – ve sporadických flashbacích představuje stereotypní morální imperativ ženského protějšku, který hlavnímu hrdinovi říká, jak by se neměl chovat. Fanoušci, které například trailer přilákal na její půvaby v jedné ze dvou hlavních rolí, mohou být jejím celkovým výskytem na plátně poněkud zklamáni. 

Ve chvíli, kdy McBrideovo pátrání po otci dochází ke konci, už se děj vleče takřka hodinu a zanechává nejednoho diváka v rozčarování z nenaplnění působivě budovaných očekávání. Zůstává však snadné obdivovat Grayovu odvahu pohlédnout do prázdnoty vesmíru a klást otázky o lidské bezvýznamnosti a Bohu ve filmu formátu hollywoodském blockbusteru. Spíše vybízet k zamyšlení než napínat. 

Grayovo dílo je technologicky pozoruhodným výkonem, jehož první půle překypuje napětím a zahrává si s psychologickou hloubkou. Možná se však přistihnete, že na konec McBrideovy tajemné výpravy jste došli takřka ze setrvačnosti.