Close

Fascinující příběh elektromobilů Tesla

Elektromobil Tesla

Výrobce elektromobilů vedený miliardářem a vizionářem Elonem Muskem dostal pomyslnou zelenou k výrobě svých automobilů v Číně. Jde tak o výraznou produkční expanzi automobilky, která si již více než 15 let klade za cíl vyrábět dostupná elektroauta.

Kdo je Elon Musk?

Musk je známý tím, že nedělá průzkumy trhu, neboť pokud nevěříte svému produktu, proč by mu měli věřit vaši zákazníci? U každého člena svého výrobního týmu také Musk úzkostlivě dbá na to, aby zaměstnanec vnímal kontext celého projektu, přestože je odborníkem pouze na jeho část. 

Díky tomu pracuje celý tým v souladu s vizí produktu jako celku, aniž by každý expert v týmu řešil pouze aspekty své konkrétní specializace.

Každý by měl být hlavním inženýrem, říká Musk. V jeho téměř zarputilé honbě za maximální produktivitou také stojí za zmínku, že například nesleduje zprávy a oproti tomu je velkým fanouškem Twitteru. Nechvalně proslulé Muskovo zacházení s jeho twitterovým účtem jsou nezřídka trnem v oku investorům do jeho firem.

První modely

Díky zisku z prodeje jeho první firmy, kterou založil se svým bratrem, byl ale Musk v případě Tesly nejprve sám sobě investorem a pět let po založení společnosti konečně přišel první model vozu, Tesla Roadster. Zároveň se objevily plány na Model S neboli první elektro sedan. 

Po strategických partnerstvích se společností Toyota a investicemi od Daimleru vstoupila Tesla se svými akciemi v červnu 2010 na burzu, kde v IPO vybrala 226 milionů dolarů.

Když roku 2012 konečně sedan Tesla Model S spatřil světlo světa, byl magazínem Motor Trend označen za auto roku 2013. Model měl na jedno nabití dojezd 426 km a počáteční cena byla stanovena na necelých 59 tisíc dolarů.

Proměna v giganta

Jelikož Tesla své modely nedělí podle ročníku výroby a schválená vylepšení nasazuje flexibilně do produkce, doznal sedan Model S v průběhu let mnoha změn, nezřídka se ovšem jednalo zejména o rozšíření nepovinného vybavení dostupného při objednávce auta. Výraznou změnou prošla například kapacita baterie nebo doba zrychlení z nuly na sto. V dubnu 2017 Tesla vystřídala General Motors na pozici nejdražší americké automobilky. To Muska vedlo ke snaze navýšit výrobu a téhož roku představit Model 3. 

Ten byl po mnoha zádrhelích ve výrobě představen až v březnu letošního roku. Spolu s tím bylo více než rok oddalováno i dosažení milníku frekvence výroby 5 tisíc kusů Modelu 3 za týden

Potvrdila se tak nechvalně známá Muskova neschopnost dodržovat termíny. Odborníkům v automobilovém průmyslu byly dobře známé produkční problémy Tesly a s nimi související odklady, ale nebylo jasné, jak trpělivě na to zareagují investoři. Akciím společnosti neprospívala ani pověstná prostořekost Muska na Twitteru.

Muskovo nasazení

Snad i proto se v dubnu 2018 Musk nechal slyšet, že dočasně zastoupil funkci hlavního inženýra a opět tedy – „spí v továrně, neboť ve výrobě bylo zapotřebí rozdělit a panovat“. V červnu téhož roku navíc firma prošla restrukturalizací, při níž bylo propuštěno 9 procent zaměstnanců. V interním e-mailu Musk oznámil, že bylo nutné zabránit duplicitě funkcí v týmu a soustředit se skutečně na ziskovou výrobu.

Dané rozhodnutí záhy přineslo ovoce, neboť ještě koncem června Tesla překonala milník 5000 kusů Modelu S za týden. Jeho počáteční cena byla ovšem stanovena na pouhých 35 tisíc dolarů, což představovalo o mnoho dostupnější alternativu předchozích modelů. 

Zároveň s tím vydala Tesla prohlášení, že veškerý prodej přesouvá do online prostředí, což údajně umožní srazit ceny vozů v průměru o šest procent. Také prodloužila zkušební dobu ze tří dnů na týden nebo tisíc najetých mil. Na blogu to ilustrovala situací, kdy si koupíte Teslu na víkend s přáteli, najedete stovky kilometrů a poté jí vrátíte, se zárukou vrácení peněz. 

Jak se daří letos?

V říjnu letošního roku začala stavba továrny za 2 miliardy dolarů na východě Šanghaje. V továrně, která by měla být dokončena v horizontu týdnů, plánuje Tesla vyrábět až tisíc vozů Tesla Model 3 týdně. Továrna představuje pro společnost Tesla přístup na čínský trh s automobily, který je největším na světě. Zároveň se tím firma vyhne vysokému clu uvalenému na vozy dovážené z USA. 

Nejnovější elektromobil Tesla

Továrna jménem Gigafactory 3 je první výrobnou aut v Číně zcela vlastněnou zahraniční společností. Musk oznámil, že továrna bude vyrábět dostupnější verze Modelu 3 (masově vyráběného modelu automobilky) spolu s dlouho očekávaným Modelem Y určeným pro čínský trh. 

Expanze Tesly do Číny se stala součinitelem dlouhotrvajícího napětí mezi Washingtonem a Pekingem. Americké automobilky setrvale kritizují sankce prezidenta Trumpa, které cílily mimo jiné i na automobilový sektor. V říjnu loňského roku Tesla vydala varování, že tyto sankce komplikují volný trh.

Kromě Modelu Y, jež je se svým dojezdem 300 mil a zrychlením z nuly na sto za 3,5 sekundy netrpělivě očekáván už od letošního března, kdy byl představen, nasadí příští rok společnost do výroby také model Tesla Roadster, který zrychlí z nuly na sto za pouhých 1,9 sekundy. Tím se stane dosud nejrychlejším sériově vyráběným modelem Muskovy automobilky.