Close

Steve Jobs a Apple. Proč jsou tak daleko před ostatními?

Steve Jobs

Nejednoho už napadlo, proč je zrovna Apple tak výjimečný. Na první pohled je to jasné. Jsou jedineční. Otázka však zní: Jak toho dosáhli? Co udělal zakladatel Steve Jobs jinak?

Originální vzhled

Zařízení značky Apple jsou na první pohled odlišná. Oproti ostatním vás uchvátí čistý design, který nic nenarušuje. Logo firmy je elegantně sladěno se zbytkem zařízení a tlačítka jsou minimalistická. Žádné neustálé otevírání zadní strany kvůli SIM kartě či paměťové kartě SD. A to mluvíme jen o mobilních telefonech! Jemné, oku ladící, křivky zachytíte stejně tak na zařízeních iPad, MacBook a iMac.

Pohodlné ovládání

Každý, kdo jednou okusil virtuální prostředí Applích “hraček”, jistě uzná, že je perfektní. Oproti ostatním operačním systémům se nesetkáte s častými pády zařízení, nesrozumitelnými popisky tlačítek nebo neschopností nalézt nějaký soubor. Apple si zakládá na tom, aby jeho systém pochopili všichni. Ať ho dáte do rukou dětem nebo seniorům, všichni se v něm snadno zorientují. A to je příjemné.

Věci neběží jako na drátkách

Aby však firma dosáhla takového obrovského úspěchu, Steva Jobse a všech lidí, kteří se na projektu podíleli, to stálo plno sil. Jobs toužil pro svou firmu získat Johna Sculleyho z firmy Pepsi-Cola, aby ho obsadil na post CEO. To se mu povedlo. O několik let později však mezi nimi došlo k neshodám a Steve Jobs byl v roce 1985 vyhozen ze své vlastní firmy. Než se vrátil zpět, trvalo to dlouhých 12 let.

Vlastní Jobsova cesta

Jak sám poznamenal, dostal hořkou pilulku, kterou však pacient potřeboval. Během let se zařídil po svém. Založil vlastní firmu a odkoupil akcie z firmy Pixar. Společnost Pixar později odkoupilo Disney, kde Steve Jobs získal svůj podíl a místo v představenstvu.

Apple krachuje

Po 12 letech se Jobs do firmy Apple vrátil. V ten okamžik byla finanční zásoba firmy Apple Inc. na pouhých 90 dní. Nikdo nevěřil, že se ještě vůbec kdy vzchopí. Ale Jobs to nevzdal a uspěl. Rozhodl se vyškrtnout 70 % všech produktů a zdokonalit zbylých 30 %. Mnozí jeho nápad považovali za šílený, ale on vyšel.

Broušení diamantu

Zdokonalování zbylých produktů vedlo k úspěchu. Velký přísun peněz zajistil v té době originální způsob reklamy. Konkurence hlásala: “Rychlejší procesor a více místa na disku!”. Apple hlásal: “Všechny písničky ve vaší kapse.” Jobs uměl zapůsobit na lidskou psychiku, čímž se firma posunula o mnoho kroků kupředu oproti svým konkurentům. Také oplýval nadáním cílit své zboží na určité potřeby zákazníků. Vycítil, co potřebují, co chtějí slyšet. A to jim dal.

Věděli jste, že…

  • … Steve Jobs dokázal na své zaměstnance křičet půl hodiny v kuse?
  • … Apple vyráběl vlastní řadu tenisek, sedací polštářky ale i švýcarské nožíky?
  • … Steve Jobs získal místo v představenstvu společnosti Disney?
  • … každý půlrok měnil Steve Jobs své auto za nové, aby nemusel použít SPZ? Za 30 let nikdy žádnou neměl.
  • … Jobs byl velmi přísný a nekompromisní?

„Pouze ti, kteří byli natolik naivní, že si mysleli že dokážou změnit svět,

ho dokázali opravdu změnit.“

– Steve Jobs –